112/ İHLÂS SÛRESİ

RAHMÂN , RAHÎM ALLAH ADINA

1) De ki: ‘O, tek Allah’tır;
2) Allah, öncesiz ve sonrasız, bütün var olmakta olanların sebepsiz Sebebi.
NOT:1) Samed = İlk sebep ve öncesiz-sonrasız Mutlak Varlık kavramlarını, mevcut olan veya tahayyül edilebilen her şeyin, esas kaynağı olan Allah’a döneceği ve bu nedenle hem yoktan var edilmesi hem de varlığını sürdürmesi açısından O’na bağımlı olduğu düşüncesi ile iç içe geçmiş olduğunu ifade eder.
3) O doğurmamıştır, doğurulmamıştır;
4) ve hiçbir şey O’nunla mukayese edilemez.
NOT:2) Allah’ın her bakımdan tek ve benzersiz olduğu, bir başlangıcının ve sonunun olmadığı gerçeği , ‘Hiçbir şey O’na denk tutulamaz’ (89:3 , 19. sure not:77) ifadesinde mantıkî karşılığını bulmaktadır. Böylece O’nu tasvir etme ve tanımlama ihtimallerini de saf dışı bırakmaktadır.Sonuç olarak; Yüce Allah’ın varlığının mahiyeti insan kavrayışının veya tahayyülünün sınırları dışındadır. Bu gerçek, Yüce Allah’ı mecazî temsiller veya hatta soyut semboller aracılığıyla ‘tarif etme’ teşebbüslerinin neden hakikatin inkârı ile eşit görüldüğünü açıklamaktadır.