05)el-KUDDÛS

el-KUDDÛS : Her türlü noksandan uzak, temiz ve mukaddes.
Kâinattaki bütün zerafet ve paklık Allah’tan gelir.Kâinat o kadar temiz ve naziftir ki, o kadar kirsiz ve bulaşıksızdır ki, lüzumsuz bir şey, faydasız bir madde ve tesadüfî bir kir bulunmaz.Allah, kâinata çok iyi bakıyor.
O’nun kudsî temizlemeden gelen emirlerini denizlerin etobur temizleyicileri ve karaların kartalları, cenazeleri toplayan kurtlar ve karıncalar bile dinliyor.Kudsî emri, kandaki alyuvar ve akyuvarlar bile dinleyip kanı temizliyor, göz kapakları gözleri temizliyor.Bu emri hava ve bulut da dinliyor.Hava, zeminin yüzüne konan toz toprak gibi süprüntülere üfler, temizler. Bulut süngeri, zemine su serper,tozu toprağı yatıştırır.
Kâinatı tertemiz tutan bu ulvî, genel temizleme elbette Allah’ın kuddüs isminin parıltısı ve gereğidir.
İnsan, maddi her türlü pislikten ve manen de birer manevî kir olan bâtıl inanç, kötü huy,günahlardan arınmak suretiyle O’nun kuddüs isminin şuurlu bir aynası olmalıdır.
‘Doğrusu ,Allah pişmanlıkla Kendisine yönelenleri ve özlerini temiz tutanları sever.’ (2:222)
Temizlik imandandır.(Hadis)

04)el-MELİK

el-MELİK : Allah’ın egemenliğini (hükümdarlığını) simgeleyen bir ismidir. Yerde ve gökte, bütün kâinatta, dünya ve ahirette her türlü egemenlik, saltanat, tasarruf ve idare Yüce Allah’ın elindedir. Birine bunları verirse emaneten ve imtihan için verir.Her şey,Yüce Allah’ın emir ve iradesiyle olur.Egemenliğinde ortak kabul etmez.
Bir ülke hükümdarsız ve idarecisiz olmadığı gibi, en muhteşem bir ülkeden hadsiz derecede daha düzgün, daha bakımlı ve kanunları daha adilâne yürüyen bu âlem de, sahipsiz değildir.Etrafımıza baktığımızda görüyoruz ki; Dilediğinin önüne et koymuş ; dilediğinin önüne ot, dilediğine denize girmeyi yasaklamış, diğerine denizden çıkmayı,kimine kol vermiş, kanat vermemiş; kimine kanat vermiş, kol vermemiş, bir kısmını iki ayaklı yapmış, bir kısmını dört,altı,kırk ayaklı yapmış.Kısaca her şeyin dizgini O’nun elinde.Her şey O’nun emir ve iradesiyle halledilir.
‘De ki:’Ey mutlak egemenlik sahibi Allah’ım! Sen egemenliği dilediğine verirsin,dilediğinden alırsın; dilediğini yüceltirsin, dilediğini alçaltırsın. Bütün iyilikler Senin elindedir. Doğrusu, Sen istediğini yapmaya kâdirsin.’ (3:26)

03)er-RAHÎM

er-RAHÎM : Ahirette, sadece müminlere merhamet eyleyen, koruyan , günahlarını af edecek olandır.Allah, imanlı ile imansızı, iyi ile kötüyü ayırt ederek, iyileri sonuçta mükâfatlandırır.Yaratıklarına karşı çok şefkatli ve merhametlidir..
Er-Rahman genellikle özel isim olduğu halde, Er- Rahîm daima sıfattır.Rahman dünya ile Rahîm ise ahiretle ilgilidir. Rahîm sıfatı, Rahman isminin bir devamıdır
Rahîm, Kur’an’da bir yerde Hz. Peygamber’i nitelendirir.
‘ Gerçek şu ki, (ey insanlar), size kendi içinizden bir elçi gelmiştir; sizin (öte dünyada) çekmek zorunda kalabileceğiniz sıkıntıdan ötürü kendini (zihnen) büyük bir yük altında hisseden; size çok düşkün (ve) müminlere karşı şefkat ve merhametle dolu bir elçi' (9:128)
Her şey , ilk varoluştan itibaren Allah’ın rahmetinden nasibini almıştır.Ancak, Allah’ın bu rahmeti, her şeyin sonuna kadar devam edecek anlamında değildir.Allah, azabı hak edenleri, azabına uğratır, hükmüne ve iradesine kimse engel olamaz.Bu kimseler, rahmete lâyık olmaktan çıkmışlar, azabı hak etmişlerdir.
Allah diyor ki; ….. ‘Azabıma dilediğim kimseyi uğratabilirim, ama rahmetim her şeyi kuşatır; bunun içindir ki, onu Bana karşı sorumluluk bilincine sahip olan, arınmak için verilmesi gerekeni veren ve ayetlerimize inanan kimselere pay olarak ayıracağım’ (7:156)
De ki: ‘Kime aittir göklerde ve yerde her şey?’ De ki: ‘Rahmeti ve şefkati kendisine ilke edinen Allah’a…..(6:12)
Allah diyor ki: ‘Rahmetim, gazabımı geçmiştir’ (Hadis-i şerif)
Bu dünyada yapılan karşılıksız ve samimi yardımlar, Yüce Allah’ın rahmet ve hoşnutluğunu kazanma vesilesidir.

02) er-RAHMAN

er-RAHMAN : Rahmet sahibi demektir.Rahman isminin gereği olarak, bu dünyada Allah’ın rahmeti, mümin olsun , kâfir olsun herkes içindir.Allah’ın rahmeti bütün varlıkları kuşatır ve her varlığın her türlü rızkını merhametle verir.

01) ALLAH

ALLAH :Yüce Allah,Kendisini Kur'an'da isim,sıfat ve fiilleriyle tanıtmaktadır.Bir insan,bu isimlerden ne kadarını bilir ve bu isimlerin yeryüzündeki anlamını ve gerçekleşmesini ne derece görürse,o derecede Yüce Allah'ı tanımaya başlar.
Yüce Allah’ın diğer sıfatları ve isimleri birer anlama işaret ettikleri halde,bu isim diğer bütün isimlerin hepsinin anlamını öz olarak kendinde bulundurur.