40/ ĞÂFİR SÛRESİ

RAHMÂN, RAHÎM ALLAH ADINA

4)Yalnız hakikati inkâra şartlanmış olanlar Allah’ın mesajlarını sorgulamaya yeltenirler.Fakat onların yeryüzünde keyiflerince dolaşmaları seni yanıltmasın.
7)(Allah’ın) kudret tahtını(n bilgisini içlerinde) taşıyanlar ve ona yakın olanlar, Rablerinin sınırsız ihtişamını hamd ile yüceltirler, O’na iman ederler ve (öteki) müminler için bağışlanma dilerler.
‘Rabbimiz! Sen her şeyi ilmin ve rahmetinle kuşatırsın.Tevbe edip yoluna uyanları bağışla ve yakıcı ateşin azabından onları koru.! (DUA)
NOT:4)’Allah’ın kudret tahtına yakın olan varlıklar; melekler ve Allah’ın kudreti kavramının muazzam sonuçlarının bilincinde olan ve bu bilinci kendilerinin ve hemcinslerinin hayatlarına yansıtmakla sorumlu bulunan bütün insanları kapsar.
8)’Rabbimiz! Onları ve atalarından, eşlerinden ve çocuklarından dürüst ve erdemli olanları vaad ettiğin sonsuz esenlik bahçelerine koy; şüphesiz, kudret ve hikmet sahibi olan yalnız Sensin.! (DUA)
9)ve onları kötü fiiller (işlemek)ten koru, o (Hesap) Gün(ü) kötü fiiller(in lekesin)den kimi korursan, onu rahmetinle onurlandırmış olursun; bu büyük bir kurtuluştur.! (DUA)
13)Size (her türlü) işaretlerini gösteren, sizin için gökten rızık indiren O’dur. Ama Allah’a yönelmiş olanlardan başkası (bundan) bir ders çıkarmaz.17) O Gün, her insan kazandığının karşılığını görür.O Gün, hiçbir haksızlık (yapılmaz).Şüphesiz Allah, hesabı çabuk görendir.
18)Bu sebeple, onları yüreklerin boğulurcasına gırtlağa dayanacağı o yaklaşan Gün’e karşı uyar; (o Gün) zalimler ne bir dost bulacaklar, ne de sözü dinlenecek bir şefaatçi.
NOT:13) Peygamberlere verilen şefaat hakkı yada yetkisi, sadece Allah’ın günahlarını bağışladığı kulları için,sembolik olarak verilmiştir. (10:3 not:7)
20) Allah hakikate ve adalete göre hükmeder……..
40) (Orada) kim bir kötülük yapmışsa sadece yaptığı kadarıyla cezalandırılacaktır; kim de, ister erkek ister kadın olsun, iman edip doğru ve yararlı işler yapmışsa Cennet’e girecek ve orada kendisine hesapsız nimetler verilecektir.
NOT:28) Rızk kavramı bu ayette, ‘bir canlı için faydalı veya güzel olan her şey’ şeklindeki kapsamlı olarak kullanıldığından , hem maddi nesneleri, hem de zihnî ve ruhî değerleri kapsadığından, ‘onlara rızık verilecektir’ ifadesi ‘onlara nimetler verilecektir’ şeklinde çevirilmiştir.
51)Bakın, Biz, elçilerimizi ve imana ermiş olanları (hem) bu dünya hayatında, hem de bütün şahitlerin hazır bulunacağı Gün’de koruyacağız.
NOT:35) Bakınız 39:69 not:71
55)o halde sıkıntılara karşı sabırlı ol; çünkü, Allah’ın vaadi mutlaka gerçekleşecektir; günahların için bağışlanma dile ve Rabbinin şanını sabah akşam yücelt.
57)Göklerin ve yerin yaratılması, elbette insanın yaratılmasından daha büyük (bir olay)dır; ama insanların çoğu (bunun ne anlama geldiğini ) bilmezler.
NOT:41)Yani, bir bütün olarak evrenin. Kur’an, insanın, evrenin yalnız küçük ve önemsiz bir parçası olduğu gerçeğini vurgulamak suretiyle, insan merkezli dünya görüşünün saçmalığına işaret etmektedir.
60)Ama Rabbiniz buyurur ki; ‘Bana dua edin, duanızı kabul edeyim. Bana kulluk etmeye tenezzül etmeyenler, mutlaka aşağılanmış olarak cehenneme gireceklerdir.’
NOT:43) (2:186)
61)Geceyi dinlenmeniz ve gündüzü de görmeniz için yaratan Allah’tır. Allah insanlara karşı son derece lütufkârdır; ama çoğu insan (bunu göremeyecek kadar) nankördür.
65)O, hep Diri’dir; O’ndan başka ilâh yoktur; öyleyse, içten bir inançla yalnız O’na bağlanarak O’na yalvarın. Hamd alemlerin Rabbi olan Allah’a mahsustur.
67)Sizi topraktan, sonra bir sperm damlasından ve sonra bir döllenmiş hücreden yaratan O’dur; ve sonra O, sizi çocuklar olarak hayata getirir; ve sonra olgunluk çağına erişmenizi ve ardından yaşlanmanız(ı emreder) –ama bir kısmınız için daha erken ölüm (verir) – ve (bütün bunları takdir eder ki O’nun) belirl(ediğ)i vadeye erişesiniz ve aklınızı kullan(mayı öğren)esiniz.
68)Hayat veren ve ölüm dağıtan O’dur; bir şeyin olmasını istediğinde ona sadece ‘Ol’ der- ve o (şey hemen) oluverir.
79)Allah (her zaman sizin için harikalar yaratandır;böylece O ) sizin için (her türlü ) hayvanı var etmiştir ki, onların bir kısmına binersiniz ve bir kısmından da yiyeceklerinizi elde edersiniz
80) Onlardan (başka) faydalar da sağlarsınız ve (birçok) önemli ihtiyacınızı karşılarsınız, onların üzerinde de gemilerin içinde olduğu gibi (hayatınızı sürdürürsünüz)
NOT:62) ‘Başka faydalar’; içerik olarak hem somut hem de soyut faydaları kapsar.Yün ve deri vb. gibi somut faydalar; güzellik gibi (16:6-8 , 38:31-33 anlatılan Hz. Süleyman’ın Allah’ın yarattığı atların güzelliğine duyduğu hayranlık) veya Ashâb-ı Kehf kıssasında ( 18:18 ve 22) sembolize edilen insan ile köpeğin sürekli arkadaşlığı gibi soyut faydalar.
85)Fakat cezamızın farkına vardıktan sonra iman etmiş olmaları, kendilerine bir fayda sağlamayacaktır.Allah’ın kulları için her zaman uyguladığı yol yöntem budur.İşte, hakikati inkâr etmiş olanlar, o zaman ve orada, ziyana uğramış olacaklardır.
NOT:69) Sünnetullah = Allah’ın yolu- yöntemi, Allah’ın yarattığı alemler için belirlediği metodu (sebep- sonuç ilkesi) (8 not:56), Yüce Allah’ın değişmeyen yolu/uslubu
Yaratılış olarak günah ve erdemden bağışık olan hayvan ve Melekler’in aksine insan, terimin ahlâki anlamıyla , serbest irade üzere yaratılmıştır.Doğruyla eğri arasında seçim yapabilir.Ve dolayısıyla günah işleyebilir, ama günah işlerken bile, Allah tarafından konulmuş bulunan ve Kur’an’da sünnetullah (Allah’ın yolu) olarak tanımlanan evrensel yasaların, evrensel gerçeklerin dışına çıkamaz. ‘Göklerde ve yerde var olan her şey ve herkes isteyerek ya da zorunlu olarak Allah’ın önünde eğilmektedir.’ Şeklindeki Kur’an’i ifade (13:15) , bu hususu dile getirmektedir. (16: not:57)
Bütün tabiat kanunları, Allah tarafından gerçekleştiğinden- ki bunlara bir bütün olarak sünnetullah denir.
Batıl inançlara inatla sarılan ve hakikatin sesini dinlemeyi reddeden kişinin zamanla hakikati kavrama yeteneğini kaybedeceği ve ‘ böylece sonunda kalbinin mühürlenmiş olacağı ‘ şeklindeki ilâhi kanuna bir atıf. Bu mühürleme, insanı hür tercihinin bir sonucudur, ‘önceden takdir edilmemiştir’
Kişinin eylemlerinden veya davranışlarından kaynaklanan azab. (Sünnetullah’a bir örnek) (4: not:94) Aynı şekilde, öteki dünyadaki mutluluğun, insanın dürüst ve erdemli davranarak, iç aydınlığı ve huzuru elde etmeye yönelmesinin bir sonucu olması gibi.
Yüce Allah’ın koyduğu/oluşturduğu tabii kanunların tümünü ifade eden bir Kur’anî terimdir.
Kur’an’da , Allah’ın ‘mükâfat’ına ve ‘ceza’sına yapılan atıflar bu şekilde anlaşılmalıdır. (2: not.7) (Bakınız 4:not.94)