067/ MÜLK SÛRESİ

RAHMÂN , RAHÎM ALLAH ADINA
2)O, hem ölümü hem de hayatı yaratmıştır ki, sizi sınamaya tâbi tutsun (ve böylece) davranış yönünden hanginiz daha iyidir (onu göstersin) ve yalnız O’(nun) kudret Sahibi ve çok bağışlayıcı (olduğuna sizi inandırsın)
NOT:1) ‘Ölüm’ olarak nitelenen şeyin Allah tarafından yaratılmış olduğu vurgulandığı için, ‘ölüm’ü ‘var-olmama’ ile aynı görmek yanlış olur. Aksine ölüm, açık bir şekilde kendine ait kesin/belli bir gerçekliği olan bir olgu olarak görülmelidir.Yazara göre(M.Esed’egöre), bu, önce , bitkilerde ve cansız varlıklarda hayatın belirmesinden önceki cansız varoluş durumunu, ikinci olarak da, bu dünyada bildiğimiz hayattan Kur’an’da ‘öte’ veya ‘öteki dünya’(ahiret) olarak zikredilen-bizim henüz tahayyül edemediğimiz- varoluş durumuna geçiş olgusunu kasdetmektedir.
5)Biz,yeryüzüne en yakın olan gökleri ışıklarla süsledik ve onları (insanlar arasında bulunan) şeytan-ruhluların boş ve anlamsız spekülasyonlarına konu yaptık; ve onlar için yakıcı alevden bir azap hazırladık.
NOT:5) Bu bağlamda özel olarak ‘insanlar arasındaki şeytanlara, yani astrologlara/medyumlara’ işaret etmektedir.
6)çünkü, (bu şekilde) Rablerine karşı isyankâr davranan herkesi cehennem azabı beklemektedir; orası, ne kötü bir varış yeridir.
NOT:6) İnsanın,gelecekte ne olacağını bildiğini iddia ederek, kozmik uzayın (göklerin) gizlerini hiçbir zaman gerçekten keşfedemeyeceği ve dolayısıyla, yıldızların görüntüsünden ve konumlarından hareketle yeryüzü ile ilgili olayları önceden haber veremeyeceği vurgulanıyor. Çünkü, ‘yaratılmış varlıkların kavrayışının ötesindeki’ni (ğayb) bilmek yalnız Allah’a mahsus olduğundan, böyle bir iddiaya kalkışmak, isyankârlık ve küfürdür.
10) ve onlar, ‘Eğer biz’ diye ekleyecekler, ‘(bu uyarıları) dinlemiş olsaydık veya (en azından) kendi aklımızı kullansaydık, (şimdi) yakıcı ateşi hak edenler arasında bulunmazdık.
NOT:8) Akıl, doğru kullanıldığında, insanı Allah’ın varlığını tanımaya ve böylece, O’nun bütün yaratma eylemlerinin altında, belirli bir plânın yattığını anlamaya sevk edecektir.
16) O Gökteki’nin, yeryüzünün bir gün gelip sarsılmaya başladığında sizi yutmasına izin vermeyeceğine emin olabilir misiniz?
NOT:15)’Gök’ terimiyle sembolize edilen, Allah’ın kozmik yaratıcılığının her cephesinde kendini gösteren ve her cephesine nüfûz eden Allah’ın varlığının ve gücünü erişilmez derinliğini vurgulamayı amaçlamaktadır.
23) De ki, ‘O, sizi hayata getiren, size kulaklar, gözler ve kalpler bağışlayandır, (yine de) ne kadar az şükrediyorsunuz?’
NOT:20) Kalp= Hissetme, doğru düşünme melekesi