074/ MÜDDESSİR SÛRESİ

RAHMÂN , RAHÎM ALLAH ADINA

4)Öz benliğini temiz tut!
NOT:2) Kalbini bütün kötülüklerden arındır.
5)Ve bütün pisliklerden kaçın!
6)İyilik yapmayı kendine kazanç aracı kılma,
7)ama sabırla Rabbine yönel
11) Bana bırak yalnız yarattığım o kişi(yle uğraşma)yı,
NOT:5) ‘Hakikati inkâr edenlere’e karşı beşerî cezalandırma yolu yasaklanmış olmaktadır.
NOT: Kâfir = Hakikati inkâr eden veya kabul etmeye yanaşmayan kişi
Müşrik= Allah’ı inkâr eden değil, Allah’ı kabul ettiği halde, Allah ile kullar arasında aracı tanrılar tanıyıp, onlara da tapan. Yani, Allah’ın hakkı olan ibadete, başka tanrıları da ortak eden kimse (Süleyman Ateş)
12)kendisine geniş imkânlar verdiğim,
13)ve (sevginin) şahitleri olarak çocuklar,
14) ve hayatına geniş bir ufuk açtığım,
15)buna rağmen o, hâlâ ihtirasla ,verdiğimden daha fazlasını istiyor.
30)Onun üzerinde ondokuz (güç) vardır.
NOT:15)Râzî, burada, insanın kendi içindeki maddî, zihnî ve duygusal güçlere işaret edildiği görüşündedir.İnsanı potansiyel olarak öteki yaratıkların üstüne çıkaran, ama yanlış kullanıldıklarında, onun bütün kişiliğinde yozlaşmaya ve bu nedenle öteki dünyada şiddetli bir azaba yol açan güçler.İnsana kavramsal düşünme yeteneği kazandıran ve onu bu konuda meleklerin bile üstüne çıkaran bu güçlerdir.
48) Ve böylece, onlar için şefaat edecek olanların hiç birinin (zerre kadar) faydası olmaz.
NOT:27) En yanlış anlaşılan İslâmî kavramlardan biri olan ‘şefaat’ konusu: (10:3) ‘O’nun izni olmadan O’nun nezdinde şefaat edecek kimse yoktur.’
(2:255) ‘Kim şefaat edebilir, O’nun katında, O’nun izni olmadan’
Bu öğretileriyle Kur’an, yaşayan veya ölmüş bulunan peygamber ve velilerin şartsız yada kendiliklerinden şefaat ve aracılık yapabilecekleri yolundaki avami inancı reddetmektedir. Allah, dünya hayatında tevbeleri ve olumlu çabalarıyla Allah’ın bağışlamasını ve hoşnutluğunu zaten kazanmış bulunan günahkârlar için, Yargı Günün’de peygamberlere sembolik olarak şefaat etme, kayırma izni verilecektir.Bir başka ifadeyle, peygamberlere verilen şefaat hakkı yada yetkisi, bu anlamda, sadece Allah’ın bu günahkârları bağışlamasının bir ifadesi olacaktır.