095/ TÎN SÛRESİ

RAHMÂN , RAHÎM ALLAH ADINA

1)İnciri ve zeytini düşün,
2) ve Sina Dağı’nı,
3) ve bu güvenli toprakları!
NOT:1) İncir ve zeytin, bu anlam akışı içinde, bu ağaçların çokça bulunduğu toprakları yani Akdeniz’in doğusuna sınır olan ülkeleri, özellikle Filistin ve Suriye’yi sembolize etmektedir.Kur’an’da zikredilen Hz. İbrahim soyundan peygamberlerin çoğu bu topraklarda yaşayıp bu topraklarda tebliğde bulunduklarından, bu iki ağaç cinsi, son İbrani Peygamber Hz. İsa’da doruğa erişen Allah’tan vahiy alan bu insanlar zincirinin dile getirdiği dini öğretilerin sembolü olarak kabul edilebilirler.Öte yandan ‘Sina Dağı’ ise, Hz. Musa’nın peygamberliğini özellikle vurgulamaktadır.Çünkü, Hz. Musa , vahyi , sina çölündeki bir dağda almıştı. ‘bu güvenli topraklar’ ifadesi, son Peygamber Hz. Muhammed (s.a.v)’in doğduğu ve ilâhi çağrıyı aldığı yer olan Mekke’yi gösterir.
Böylece, yukarıdaki 1-3 ayetler, Hz. Musa, Hz. İsa, Hz. Muhammed (s.a.v) ‘in şahıslarında temsil edilen tevhid dininin üç tarihi safhasında geçerli öğretilerin- sahîh öğretilerin- gerisindeki temel ahlâki aynılığa dikkatimiz çekmektedir.4) Gerçek şu ki, Biz insanı en güzel şekilde yaratırız,
NOT:2) Allah’ın yarattığı her şeyin, insanoğlu ve insan kişiliği (nefs) de dahil olmak üzere, ‘yaratılış amacına uygun şekilde’ var edildiği. (91:7 , 87:2) Bu ifade,insanların bedensel ve zihinsel donanımlar açısından aynı ‘güzel şekle’ sahip olduklarını kesinlikle göstermez; o sadece, her insanın tabii avantaj veya dezavantajlarına bakılmaksızın, doğuştan getirdiği özellikleri ve içine doğduğu çevreyi mümkün olan en iyi şekilde kullanabilme yeteneği ile donatıldığını anlatır. (30:30 , 30:27-28)
5) ve sonra onu aşağıların en aşağısına indiririz,
NOT:3) ‘aşağıların en aşağısına çekilmek’ Yani, insanın kendi yaptıklarının ve yapmayı ihmal ettiklerinin sonucu, insanın kendi aslî, olumlu kimliğini saptırmasının, başka bir deyişle yozlaştırmasının bir sonucudur.
6) iman edip doğru ve yararlı işler yapanlar hariç; onlar için kesintisiz bir ödül vardır!
7) Öyleyse, (ey insan), nedir bu ahlâki değerler sistemini yalanlamana yol açan?
NOT:4) ‘Ahlâk sistemi’: Yazara göre: Din teriminin bu bağlamda taşıdığı anlam budur.
Burada işaret edilen ahlâk sistemi, bütün tevhîdi dinlerin öğretilerinde vurgulanmış olduğundan,bunun gerçekliği, önyargısız herkes için apaçık ortadadır.Bu gerçekliği reddetmek, insan açısından onun ahlâki seçimde bulunma özgürlüğünü reddetmeye; Allah açısından ise, sonraki ayetin işaret ettiği gibi, tanım gereği ‘hükmedenlerin en adili’ olan Allah’ın adaletini reddetmeye kadar varan bir tavır olacaktır.
8) Allah hükmedenlerin en adili değil mi?