075/ KIYÂMET SÛRESİ

RAHMÂN , RAHÎM ALLAH ADINA

1) Kıyamet Günü’nü tanıklığa çağırırım!
NOT:1) Bu ifade, o Gün’ün gelip çatacağının kesinliğini bildirmeyi amaçlamaktadır.
2) İnsan vicdanının kınayan sesini tanıklığa çağırırım.
NOT:2) Yani, insanın kendi kusurlarının ve eksikliklerinin farkında oluşunu.
16) (Vahyin sözlerini tekrarlarken) dilini hızla oynatıp durma;
NOT:6) Bu ayet Hz. Peygamber’e hitap etmektedir. Ama aynı zamanda, Kur’an’ı okuyan, dinleyen veya inceleyen her mümini ilgilendirmektedir. (20:114) de, Kur’an’ın tek tek ayetlerinden veya ifadelerinden aceleyle –ve bu nedenle hatalı olabilecek- sonuçlar çıkarmamamız emredilmiştir.Çünkü Kur’an mesajının ancak tümü ile incelenmesi halinde, onun hakkında doğru bir anlayışa sahip olabiliriz.Diğer taraftan bu ayet, her kelimenin ve ifadenin anlamını en kapsayıcı şekilde düşünebilmek ve mekanik bir tekrarlamadan farkı olmayan, daha da önemlisi, onu okuyan, anlatan veya dinleyen kişiyi; Kur’an’ın mesajını anlamadan – ve hatta yeterince önem vermeden – sadece dilinin ses güzelliği ile tatmin olmaya sevk eden bir tür aceleciliğe mani olmak için ilâhi kelâmın yavaşça ve ağır ağır hazmedilerek okunması ihtiyacını vurgulamaktadır.
17) çünkü onu (senin kalbine) yerleştirmek ve (gerektiğinde) okutturmak Bizim işimizdir.
NOT:7) Kur’an , ancak düşünerek, sanki bölünmez bir bütünmüş gibi okunması halinde (doğru) anlaşılabilir, yoksa sadece ahlâki ilkeler, kıssalar ve bölük –pörçük kurallar kolleksiyonu olarak değil.
18) Böylece, onu telâffuz ettiğimiz zaman, kelimelerini (bütün zihnini vererek) takip et;
NOT:8) Yani kelimelerde dile gelen mesaj. Kur’an’ı vahyeden ve insana onu anlama yeteneği bahşeden güç Allah olduğundan, onun ‘okunuşu’nu da Kendisi'ne izafe etmektedir.
19) sonra onun anlamını açıklamak da Bize düşer.
NOT:9) yani , Kur’an ‘gerektiği gibi ‘ okunursa -Muhammed Abduh tarafından vurgulandığı gibi – kendisinin en iyi tefsiri olur.
34)(Ama ey insan, akibetin geliyor her dakika) yakınına, daha da yakınına,
35) yakınına, daha da yakınına!